Breve guía da linguaxe non sexista
1.
Porque é necesario usar unha linguaxe non sexista?
Segundo a UNESCO “a
linguaxe non é unha creación arbitraria da mente humana, senón un produto
social e histórico que inflúe na nosa
percepción da realidade (...) a linguaxe condiciona o noso pensamento e
determina a nosa visión do mundo”.
Así por exemplo se un texto comeza dicindo “O home ten uns 5 litros de sangue no corpo...”,
podemos pensar que está a falar do “home” como especie, incluíndo á muller, utilizando
o masculino con valor xenérico, ata que uns parágrafos máis abaixo atopemos “a muller pola súa banda, ten uns 4
litros...”. O mesmo en textos que falan de canto cobran “os pensionistas galegos”, etc.
Durante moitos séculos a linguaxe foise conformando
nunha sociedade machista e así o reflicte. Pero o que non se nomea, non existe,
e debemos cambiar iso.
2.
Como saber se estamos empregando unha linguaxe non
sexista?
Un pequeno truco é imaxinar que estamos a falar dunha
muller (ou nena) ou dun grupo de mulleres (ou nenas). Se pensando así a frase
funcionaría, sería linguaxe non sexista. É dicir, se a frase cambiaría dicíndoa en feminino, é que estamos a falar en
linguaxe sexista; e se en feminino non variaría, é linguaxe non
sexista.
Exemplos:
Expresión a analizar
|
Análise
|
Linguaxe non sexista
|
O Home habita a terra...
|
Home ten o feminino muller
|
A humanidade habita...
|
O pobo galego é...
|
Pobo non ten feminino
|
O pobo galego é...
|
Os alumnos examinaranse...
|
Alumnos ten feminino
|
O alumnado examinarase...
|
3.
Algúns trucos para conseguir unha linguaxe non sexista
elegante:
-
É preferible non empregar fórmulas tales como alumno/a, ou alumn@,
alumnx, etc., pola dificultade para a súa lectura, sobre todo en voz alta.
-
Convén facer
visibles ás mulleres, de forma explícita, nalgún momento do texto: “os
alumnos e as alumnas acudirán...”, pero
non repetir constantemente o desdobramento, porque empobrece a calidade
lingüística do texto. O ideal é
nomealas directamente ao principio do discurso, para que todo o mundo
teña claro que están incluídas, e despois non ocultalas co masculino xenérico,
coas ideas expostas a continuación.
-
Utilizar
nomes colectivos: é mellor empregar “o profesorado” ou “o persoal docente”
que “os profesores e profesoras”; “alumnado”, en vez de “alumnos e alumnas”;
“as persoas de idade” en vez de “os anciáns e anciás”; “a mocidade”, en lugar
de “os mozos e as mozas”, “as familias” en lugar de “os pais e as nais”.
-
Utilizar
comodíns como “xente”, “persoas”, “persoal”:” empregar “a xente común”, “as
persoas en xeral”, “a meirande parte das persoas” no canto de “o home medio”...;
“as persoas maiores de 16 anos”, en lugar de “os maiores de 16 anos”; “educación
de persoas adultas” en lugar de “educación de adultos”; “o persoal de limpeza”
en vez de “as señoras da limpeza”, etc.
-
Procurar
priorizar palabras invariables, porque se por exemplo dicimos que “o
alumnado é moi listo”, o adxectivo listo, xa está indicando masculino. É
preferible empregar “o alumnado é moi intelixente”. Do mesmo xeito, expresións
como “Protagonista do ano”, son mellores que “Home do ano”; “Ninguén vai na súa
procura”, en lugar de “ninguén vai buscalos”, etc.
-
Empregar
o pronome relativo quen: “quen queira facer a recuperación”, en lugar de
“os que queiran facer a recuperación”.
-
Eliminar
masculinos innecesarios: “Normas da biblioteca”, en lugar de “Normas dos
usuarios da biblioteca”; “porta do comedor escolar”, en lugar de “porta dos
alumnos do comedor escolar”...
Falar con linguaxe non sexista, costa tanto, como buscar sinónimos para
non repetir palabras, é dicir, que só costa ao principio, e logo faise de forma
case inconsciente.
CO TEMPO VAI COLLÉNDOSE PRÁCTICA. NON HAI QUE INTENTAR FACER TODO XA.
No hay comentarios:
Publicar un comentario